Kranio Sakral terapi

Behandlingen udspringer fra en osteopatisk (manuel-medicinsk) metode, som bygger på en rytme, der ligesom hjertets eller åndedrættets rytme, kan mærkes over hele kroppen. Rytmen kaldes den Kranio Sakrale puls og har en hastighed på 6 - 12 gange i minuttet, hvormed cerebrospinalvæsken (hjernevæsken) pumpes rundt omkring hjerne og rygmarv, mellem kraniet og korsbenet (sacrum).

Kranio Sakral terapi er en meget blid, men også dybtgående manuel behandlingsform, som arbejder med kroppens egen puls, med det sigte at påvirke kroppen til selvhelbredelse. Ved hjælp af blide tryk kan kroppen ofte selv rette ubalancer, som kan være opstået efter slag eller stød, influenza, chok og andre påvirkninger. Behandlingsformen, der blev opdaget af den amerikanske læge William Sutherland for hundrede år siden, er siden blevet videreudviklet verden over.

Vi har 3 behandler, som udfører Kranio Sakral, Hanne Bier Sørensen, Nina Bertelsen og Dorthe Søe Munk.

Behandlingen rettes imod

En behandling varer cirka en time, hvor man ligger afslappet på en briks, mens fysioterapeuten med nænsomme berøringer løsner op for spændinger og blokeringer, især omkring hoved, rygsøjle og bækken.

Ofte opleves en dyb afslappelse, en nærmest meditativ søvn. Som reaktion på behandlingen oplever mange efterfølgende forbigående træthed og lignende. Disse reaktioner aftager hurtigt og er kun tegn på, at kroppen begynder at slippe sine problemer. Der kan ske en bearbejdning af ubevidste gemte traumer, såfremt kroppen er parat til at slippe disse.

Hvad kan Kranio Sakral terapi afhjælpe?

• Hovedpine og migræne.
  • Nakkesmerter.
  • Whiplash - "piskesmæld".
  • Rygsmerter.
  • Led-& muskelsmerter.
  • Kronisk stress og muskelspænding.
  • Stressbetonede koncentrations-og hukommelsesproblemer.
  • Motoriske & psykiske problemer hos børn.

Dorte Søe Munk

Fysioterapeut Dorthe Søre Munk er tilknyttet dette emne og du kan læse mere om hende ved at klikke på "læs mere".