Cerebral Parese

Cerebral parese Cerebral Parese, CP er en sygdom i hjernen, opstået i fostertilværelsen eller op til 2 års alderen. Det er her hjernen udvikler sig.

Symptomer på CP:

• Suge-synke-problemer, som giver savlen.
  • Manglende døgnrytme.
  • Manglende interesse for lyde og synsindtryk.
  • Mangelfuld kontrol af hovedbevægelser.
  • Asymmetriske bevægelser og stillinger.
  • Usædvanlig muskelstivhed.

Symptomerne opdages oftest når barnet er 12 – 18 mdr gammelt. Nogle børn vil have alle symptomer, andre vil have symptomer som ikke er nævnt her.

Når barnet bliver større vil sygdomsbilledet ofte være spasticitet, ufrivillige bevægelser, problemer med balance og koordination.

Sygdomsbilledet kan variere meget fra person til person, så man kan se personer med CP som kun har ganske få begrænsninger i udfoldelsesmulighederne, til helt invaliderende symptomer som kræver at der er hjælp til stort set alt.

CP udvikler sig ikke, d.v.s. de skader der skete på hjernen i fostertid eller tidlig barndom bliver ikke værre, men skaderne kan på den anden side ikke repareres.

Der findes ingen medicin som kan helbrede sygdommen, men muskelafslappende medicin og operation kan til tider lette symptomerne.

Fysisk træning i form af udspænding og øvelsesterapi har god effekt på symptomerne efter CP hele livet.

De praktiserende fysioterapiklinikker f.eks. Fysioklinik i Snedsted et af de tilbud du kan vælge.

Patientåndbogen