Retningslinier

Når du motionener, styrketræner, laver sport eller på anden måde udøver kropslig aktivitet, så er det godt, at have Sundhedsstyrelsens anbefalinger med i baghovedet, så du får mest muligt ud af dine anstrengelser uden at overbelaste dig. Herunder er uddrag af Sundhedsstyrelsens anbefalinger og du kan læse langt mere ved at klikke her.

Sundhedsstyrelsen anbefalinger

Alle voksne bør dagligt være fysisk aktive i 30 minutter af moderat intensitet, helst alle ugens dage. Alle børn og unge bør være fysisk aktive af mindst moderat aktivitet i 1 time om dagen. Med moderat menes, at der kan føres en samtale dog lidt besværligt.

  • Anbefalingerne indebærer, at man helst dagligt er aktiv mindst 30 minutter i form af fx rask gang eller cykling. Denne form for aktivitet reducerer risikoen for hjertesygdom og død af alle årsager med mindst 30 %.
  • Øges mængden til det dobbelte, er risikoreduktionen næsten fordoblet.
  • Hvis man herudover dyrker fysisk aktivitet med højere intensitet, som giver sved på panden og gør det vanskeligt at føre en samtale, er der yderligere forebyggende virkning. Sådanne aktiviteter kan fx være trappegang, jogging eller løb.
  • Det er bedre at være fysisk aktiv dagligt frem for at samle al aktivitet til en gang om ugen.
  • Den daglige fysisk aktivitet kan akkumuleres i løbet af dagen i form af fx 15 +15 minutter eller 10 +10+10 minutter.
  • For personer med risikofaktorer (fx fedme, forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk eller sukkersyge) skal den fysisk aktivitet i mængde helst ligge ud over de daglige anbefalinger.
  • Anbefalingerne er i overensstemmelse med internationale anbefalinger. 

Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen har en god liste med anbefalinger til alle der udøver kropslig aktivitet og de er gode at have med i baghovedet, når du går i gang.

Læs mere...

BodyAge Test

BodyAge Test er en revolutionerende ny måde at få test sin "kropsalder". Læs mere om konceptet og hvordan det foregår på producentens hjemmeside.

Læs mere...