Alment om træning

Der er rigtig mange mennesker, der styrketræner i dag. Motivationen er ofte, at man gerne vil have store flotte muskler og være stærk. Men hvis man er eller har været syg, ja selv om man er helt rask, skal man først og fremmest styrketræne for at opnå bedre funktion og større sundhed.

Styrketræning skal udføres med så megen belastning, at der opnås en funktionel styrkefremgang. Træningen skal samtidig være af et sådan omfang, at man samtidig opnår stofskiftefunktion.

Stofkiftefunktionen - et nyt begreb

Stofskiftefunktion/stofskiftekondition er et forholdsvis nyt begreb. Når vi tænker på musklerne, tænker vi oftest på dem som nødvendige, for at vi kan bruge kroppen. Den nye måde at anskue musklerne på er, at musklerne er en kæmpe kirtel, som regulerer stofskiftet – ikke blot i musklen - men også i andre organer.

Stofskiftefunktion har positive virkninger på:

  • Blodtrykket
  • Blodets fedtstoffer
  • Insulinresistents

Positiv påvirkning

Det vil sige, at har man forhøjet blodtryk, kolesterol, diabetes mm. kan man forvente en positiv påvirkning ved træning. Desuden vil træning beskytte mod udvikling af en række sygdomme som fx diabetes, hjertesygdomme og i det hele taget for tidlig død af alle årsager.

Træning af stofskiftefunktion

Det vil sige, at har man forhøjet blodtryk, kolesterol, diabetes mm. kan man forvente en positiv påvirkning ved træning. Desuden vil træning beskytte mod udvikling af en række sygdomme som fx diabetes, hjertesygdomme og i det hele taget for tidlig død af alle årsager.

Stofskiftefunktionen kan også opnås ved fx frisk gang i en halv time. Se endvidere under Sundhedsstyrelsens anbefalinger - klik her.

TRÆNING - MOTION

Vi har forskellige tilbud om motion for dig, der vil gøre noget ved din krop og dit velbefindende. Kig her og se hvad vi kan tilbyde.

Læs mere...